Hitta kvällslugnet med naturen

torsdag, 05. november 2020

Hitta kvällslugnet med naturen

Allt om sömn

Att få tillräckligt med sömn är det bästa receptet för att känna dig energisk varje dag medan du håller dig balanserad och avslappnad. Lättare sagt än gjort: Du känner säkert känslan av att ligga vaken i sängen eller vakna mitt på natten istället för att sova lugnt. Vår turbulenta vardag med oavbruten underhållning och arbete leder ofta till en oregelbunden livsstil som sätter vår kropp under stress. För mycket konstgjort ljus, en ohälsosam kost och för lite motion är andra faktorer som kan påverka vår sömn.

Varför är sömn så viktigt?

När vi somnar avslappnad är vår kropp i toppform och utför ett antal viktiga uppgifter natt efter natt:

  • Den reparerar skadade celler
  • Stärker vårt immunförsvar
  • Återställer från dagens aktiviteter
  • Laddar upp vårt batteri

Har jag svårt att sova när jag vaknar på natten?

Evolution har konditionerat oss att vakna på natten - det här är något helt naturligt. När det händer så behöver du bara slappna av och försök att somna igen. Topptips: Meditation är ett kraftfullt sätt att tysta de oroliga tankar som flyter runt i ditt huvud. Låt dig bäras bortom den höga interna dialogen i din hjärna till ett mer avslappnat tillstånd. Prova vår gratis guidade meditation.

Hur mycket sömn behöver jag

Detta beror på olika faktorer, till exempel din personlighetstyp, hur gammal du är och vilken tid din familj brukar somna. Vi behöver i genomsnitt 7-8 timmars sömn. Vissa människor behöver mindre, andra mer. Vad som räcker för dig visar hur utvilad du känner dig efter din natts sömn.

När är en bra läggdags?

Många tror att det är bättre att lägga sig tidigt så att du kan sova bra. Ännu viktigare är dock regelbundenhet. Försök somna och stå upp vid samma tid varje dag. Topptips: Minimera mental aktivitet på kvällen. Försök att inte arbeta eller göra vardagliga administrativa sysslor precis före sänggåendet. Håll inte på med vanliga sms och / eller e-post. Ge dig en paus. Meddelanden kan vänta - och de blir mycket bättre formulerade om du är mindre trött på dem.

Måste jag följa strikta regler för att sova bra?

Nej, inte sant. En sömnrutin är något som du verkligen borde njuta av. Tänk på små vanor som hjälper dig att stänga av ditt sinne och din kropp före sänggåendet. Prova ett varmt bad med naturliga örter, eller koppla av med en kopp örtte. Minska buller och elektroniska medier till ett minimum och dämpa lamporna en timme innan du går och lägger dig.

Naturliga kväll örter för lugna nätter

En örtnattlucka kan vara ett bra komplement till din kvällsrutin. En varm drink på kvällen skapar en mysig atmosfär och örterna som den innehåller hjälper dig att försiktigt glida in i drömmarnas land. Oavsett om du vill vänja dig vid ett nytt sömnmönster eller bara behöver en god natts sömn: Det finns många naturliga örter och växter som har värderats i århundraden för att följa med oss innan vi somnar för att tillåta inre frid att återvända.

Lavendel-

Detta lila underverk har en hög andel eteriska oljor som inte bara luktar underbart utan också är perfekt för kvällsdrycken. Dessutom kan de värdefulla eteriska oljorna inhaleras eller appliceras på huden.

Kamomillblommor

Förutom lavendel innehåller kamomillblommor även eteriska oljor för kvällen. Kamomillte har alltid använts traditionellt som en kopp vid sänggåendet och slappnar av själ och själ.

Havre

En liten skål gröt som äts en timme före sänggåendet är inte den värsta idén av alla. Havremjöl har alltid använts i folkmedicinen för att öppna dörrarna till en vilsam natt.

Vänderot

Vänderot har använts av människor i tusentals år. De värderas fortfarande för dessa anmärkningsvärda egenskaper. Valerian är en av våra favoritörter för kvällen; Intressant är att många katter också älskar doften av denna ört - det fungerar på samma sätt som kattmynta för dem.

Muskot

Muskot är inte bara bra vid jul: Detta värmande krydda betraktas högt som en kvällsört i traditionell indonesisk och västlig örtmedicin.

Kanel

Kanel har en försiktigt värmande och söt smak utan socker. Strö en nypa kanel över kvällsgröten och låt freden slå sig in.

Ashwagandha

Ashwagandha är å ena sidan växten i det moderna livet och å andra sidan har den använts i Ayurveda i tusentals år. Roten är en av adaptogenerna. Termen adaptogen kommer från det latinska ordet "adaptare" och betyder "att anpassa sig". Växter med adaptogena egenskaper kan hjälpa till att anpassa sig till stressiga livssituationer.